Com millorar la reputació del teu lloc web amb un certificat SSL
6 de juliol de 2017
L’any passat (2016) Google va anunciar que premiaria el posicionament natural (SEO) a partir del 2017 a aquells llocs web que disposessin d’un certificat de seguretat SSL. I la paraula, o una d’elles, que van usar va ser reputació, donant a entendre que aquells que disposen d’un certificat digital són una font de confiança.
Què és un certificat SSL?
Un certificat SSL és un protocol criptogràfic que converteix les nostres comunicacions en comunicacions segures per Internet. Les sigles SSL corresponen a Secure Socket Layer.
Quan nosaltres “naveguem” per Internet ho fem mitjançant un protocol informàtic (entre d’altres) que ens permet comunicar-nos amb un ordinador remot, aquest protocol es diu HTTP (hypertext transfer protocol). A més, és el protocol que ens permet accedir a l’ordinador remot i veure el lloc que hem sol·licitat. Si a aquest protocol li instal·lem un certificat que garanteix que som font de confiança el convertim en un HTTPS, on la S indica “secure”.
Per a què serveix tenir un certificat SSL
Un certificat SSL serveix per oferir seguretat a l’accés de les dades i informació al visitant del lloc web. Ve a ser com donar una garantia al visitant que quan connecti amb el nostre lloc disposa d’una connexió segura ja que el lloc ho és.
És un protocol de seguretat que fa que les dades viatgin de manera segura.
Tenir un certificat SSL vol dir que les dades estan encriptades, així que el podem definir com un sistema de seguretat, de reputació, de lloc segur.
Quuin certificat escollir per al meu lloc web?
Hi ha diferents tipus de certificats SSL, la diferència entre ells és bàsicament la forma en què validen el nostre lloc, és a dir, varia la forma i el nombre de comprovacions de les persones i informació que hi ha “darrere” d’un lloc.
Aquests són alguns exemples dels certificats principals:
- Let’s Encrypt: Mozilla, Akamai, Cisco i l’Electronic Frontier Foundation van crear a mitjans de 2015 el certificat Let ‘s Encrypt. Un projecte sense ànim de lucre amb la finalitat de convertir internet en un lloc segur a força d’emetre certificats SSL gratuïts i fiables per als llocs web que els sol·licitin.
És gratuït i compleix la seva funció, has de tenir en compte de preguntar al teu proveïdor de hosting si disposa del certificat. A aquest tipus de certificats se’ls criden certificats de domini.
Es mostra amb una icona de cadenat a la barra de navegació. - SSL 123: amb un cost aproximat de 50 € / any. Per validar el certificat la comprovació és via correu electrònic. A aquest tipus de certificats se’ls criden certificats d’empresa.
Es mostra amb una icona de cadenat a la barra de navegació. - SSL Webserver: en aquest cas la validació és telefònica i el cost anual oscil·la al 80 € / any. A aquest tipus de certificats se’ls criden certificats d’empresa.
Es mostra amb una icona de cadenat a la barra de navegació. - SSL Webserver EV: és el que ens oferirà més reputació a Internet. Segur que ho has vist a la web del teu banc o en un comerç electrònic. Es diferencia perquè es mostra amb una barra de color verd. Té un cost d’uns 220 € / any aproximadament.
A aquest tipus de certificats se’ls criden certificats de validació estesa.
Google dóna prioritat a llocs amb Certificat SSL
A Google “li agraden” més els llocs segurs que els “llocs normals”. Una cosa que fins fa poc només era important per a un comerç electrònic, on la connexió havia de ser segura ja que es realitzaven comandes, ara ja és “per a tots”. O per a tots aquells que anem aportant el nostre granet de sorra per “tenir millor SEO”.
Google también anunció que, en base a sus pruebas de los últimos meses, la señal HTTPS mostró resultados positivos en términos de relevancia y en el ranking de los resultados de búsqueda de Google.
Google també va anunciar que, en base als seus proves dels últims mesos, el senyal HTTPS va mostrar resultats positius en termes de rellevància i en el rànquing dels resultats de cerca de Google.
Nota de premsa de Google optant per premiar i prioritzar el posicionament orgànic dels llocs web que utilitzin SSL, sense deixar de banda altres aspectes com continguts de qualitat o directament el nombre de visites.
Avantatges d’un lloc amb el protocol https
- Aporta seguretat del teu lloc web
- Amb el temps millora el posicionament de la teva pàgina web
- Aporta prestigi a la teva marca, un segell de garantia, el bon fer de les coses;-D
Inconvenients d’un lloc amb el protocol https.
- El certificat, la instal·lació i configuració tenen un cost.
- Cal renovar el certificat periòdicament.
- Pot alentir el temps de descàrrega de la web ja que la informació està xifrada
- Pot ocasionar pèrdua de posicions en Google si no s’implementa correctament.
Com implementar un protocol https?
- El primer de tot sol·licita un protocol https al teu proveïdor de hosting i instal·la.
- Accedeix al teu lloc WordPress com a administrador:
- Has d’anar a Opcions, Generals
- En el camp Adreça de WordPress (URL): canvia http: // per https: //
- En el camp Adreça del lloc (URL): canvia http: // per https: //
Amb això ja tenim la “part central” actualitzada: el servidor té el certificat i li hem dit a WordPress que el faci servir. Perquè finalment estigui tot actualitzat a https hem de modificar tots els registres de la base de dades que continguin http i actualitzar-per https. Per a això podem crear i executar una consulta de MySQL o utilitzar una eina com Search and Replace. Llegir bé la documentació i fer una còpia de seguretat de la base de dades abans d’executar ja que el que fa és reemplaçar cadenes de caràcters de la base de dades.
Finalment, cal crear una redirecció de http: // a https: // forçant totes les pàgines del teu domini a carregar. Això ho fem mitjançant el fitxer .htaccess afegint el següent codi:
RewriteEngine On
RewriteCond %{ENV:HTTPS} !on [NC]
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteRule ^(.*)$ https://tu_dominio.com/$1 [R=301,L,NE]
Finalment revisa les Eines per Webmasters realitzar el canvi de HTTP a HTTPS tenint en compte que abans has de tenir les dues versions donades d’alta en el teu compte de Google Search Console.